Como o luxo perdeu o brilho – Deluxe – How Luxury Lost its Luster

Deluxe edição brasileira / Imagem: Reprodução

Dana Thomas, autora do livro, é jornalista de moda e ex repórter da Newsweek Paris. Seu livro é uma ótima introdução ao mercado de luxo e seus produtos, mostrando a realidade do processo de fabricação e como as empresas que criavam artigos de luxo para alta sociedade no século passado tiveram seus produtos e objetos de desejo transformados em objetos de consumo de massa.

Também conta um pouco da historia dos conglomerados de marcas luxuosas, como o LVMH e PPR, e faz quem lê morrer de vontade de visitar Grasse, a cidade francesa onde são cultivadas as flores de onde são extraídas as essências do Chanel n5, as fabricas de seda como o Antico Setificio Fiorentino e outros fornecedores de produtos realmente luxuosos na sua essência.

Dana diz que, “para tornar o luxo ‘acessível’, os magnatas o despiram de tudo o que o tornava especial. O luxo perdeu o brilho.” Será?

Leitura obrigatória pra quem trabalha nesse mercado, recomendadíssima para os consumidores e no mínimo curiosa para os interessados.

English Edition / Imagem: Reprodução

Dana Thomas, author of the book, is a fashion journalist and a former reporter for Newsweek Paris. Her book is a great introduction to the luxury market and its products, showing the reality of the production process and how luxury companies who used to create great luxury articles to the high society last century, today have their products and objects of desire transformed to fit the mass market.

It also tells you a bit about the history of the luxury conglomerates, like LVMH and PPR, and makes the reader want to visit Grasse, the french city where flowers are grown to produce the essence of Chanel n5, the silk factories in the Antico Sentificio Fiorentino e other suppliers of real essence luxury products.

Dana says that “to turn a luxury product into an accessible product, companies have ripped all the essence which made a product especial. Luxury has lost its luster.” Do you think?
Mandatory reading for the ones who work in this industry, very recommended for luxury consumers, and at least a curiosity for the interested ones.

Uma opinião sobre “Como o luxo perdeu o brilho – Deluxe – How Luxury Lost its Luster

  1. personally i think that after rise, consolidation and decay the rise phase will come again.
    hopefully it will happen under our watch, on our shift as the executive of these companies that need a luster transfusion. here’s looking forward to the future and to lots of luster!

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